mercredi 17 août 2022


Glade babyer i film

Jeg præsenterer dig for en sag, der ligger mit hjerte nært. Jeg forsøger at gøre seerne opmærksomme på det meningsløse i at få eller lade babyer og småbørn til at græde i film. 

Underskriv venligst andragendet:

https://chng.it/vRzW48ZS

Billedkredit:
La Leche League
https://www.lllfrance.org/1337-da-61-ne-laisser-pas-pleurer-les-bebes
(25 april 2020)



https://pdca.st/wZvg
https://youtu.be/GKU12PGzn-c


Jeg indså for et par år siden, at babyer ikke er skuespillere. Jeg elsker at se babyer i film, og det vil jeg bestemt ikke ændre. Men glade babyer. En baby, der føler sig tryg, vil være smilende, glad, rolig. Hvis en baby græder, er det fordi han udtrykker et behov. Han er træt, han er sulten, han er ikke beroliget, han er bange, han er stresset. Jeg taler selvfølgelig om små børn, som endnu ikke taler. Som derfor ikke har andre midler end deres tårer til at udtrykke deres behov. Hvorfor elsker vi biograf? Hvorfor kan vi lide at se film? Fordi de tillader os at flygte, at give slip, at glemme vores bekymringer, at lade os rive med af fiktionen, og hvis filmen bliver for skræmmende, forfærdelig, trist... kan vi altid trøste os selv ved at sige "det er fiktion, disse mennesker er skuespillere, de spiller en rolle". Bortset fra, at babyer ikke er skuespillere. Babyer græder virkelig. Deres tårer afspejler deres følelser.


Nogle af jer har måske været blandt de millioner af internetbrugere, der så videoen, der gik viralt på sociale medier, af en far, hvis børn bragede ind på hans kontor, mens han blev interviewet af BBC. "Sjov, den mest komiske video...", kommenterede internetbrugerne. Er jeg den eneste, der ikke griner? Er jeg den eneste, der så den hårdhed, hvormed moderen trækker den lille pige ud af værelset? Hvis vi spillede optagelserne i slowmotion, ville folk så se brutaliteten? Hvad nu hvis det var en hvalp eller en killing, som kvinden brutalt havde trukket i poten, på nippet til at få hans skulder af led og derefter at trække ham til jorden? Ville dyreværnsorganisationer ikke have trådt til rette? Hvis du fokuserer din opmærksomhed på den lille, vil du se, at hun først tager bordets hjørne i ribbenene, og at hun græder tydeligt, når hendes mor trækker hende i armen, mens damen får hende næsten til at passere under lillebrors gåstol, fordi pladsen mellem gåstolen og dørkarmen er for smal. Lytter man godt efter, kan man tydeligt høre den lille piges smerteskrig.

Da videoen i mellemtiden blev berømt, udgav familien nye, der viser, at den lille har det godt. Moderen reagerede stærkt i interviewets stress, men forældrene vil formentlig have kunnet forklare deres datter, hvorfor hendes mor sårede hende.


Hvad med de skrevne, programmerede scener i en film? Forklarer forældre deres barn, at nogen vil få ham til at græde for sjov, for underholdning, for at få folk til at grine eller bevæge dem?

Ifølge neuropsykologen Bérengère Guillery-Girard: "Selvom vi glemmer de første år af vores liv, sætter de alligevel et varigt præg på vores personlighed i voksenalderen"*.

Vil jeg virkelig have, at små børn bliver traumatiseret for min seerglæde?

Hvordan kan direktørerne mene, at det ikke er en big deal? Hvad hvis det var? Så snart vi prøver ikke at lade os rive med af fiktion, så snart vi fastholder en bevidst iagttagers holdning, hvordan kan vi så ikke synes, at det er uretfærdigt at påføre helt små børn dette?


Jeg undrer mig over, hvordan direktørerne gør det. Sulter de barnet eller hvad? De holder ham vågen og venter på, at han er udmattet? Eller forhindrer de ham i at se sine forældre?

Er der ingen måde at beskytte de babyer og småbørn, der bevidst bliver overladt til at græde, når alternativerne findes? Nogle direktører optager simpelthen den faktiske gråd af en baby og indsætter derefter lydsporet over billeder af et spædbarn, som skuespilleren eller skuespillerinden bærer med hovedet vendt mod dem. De har tillid til intelligensen hos tilskuerne, som godt ved, hvordan en grædende baby ud serIngen grund til at traumatisere en!


Jeg begyndte at lægge mærke til børns lidelser for omkring ti år siden.

Siden da træder jeg øjeblikkeligt ud af fiktionen, når jeg ser et lille barn græde i en film. Før var jeg som de fleste. Jeg tror, ​​vi er så vant til den slags scener, at vi ikke er klar over, at disse småbørn IKKE er skuespillere, at de græder virkelig. Problemet er, at jo mere vi ser af det, jo mere finder vi det normalt og bliver desensibiliserede.


Når du ser et lille barn græde i en film, inviterer jeg dig til at forlade fiktionen og fokusere på barnet. Lyt til ham kalde til sin mor, fokuser på hans blik, sandsynligvis vendt mod hans mor forestiller jeg mig, som synes at sige, hvorfor gør du det her mod mig.


Hvorfor lader vi det ske? Hvorfor bliver vi ved med at se og lader tingene gå? "Verden er farlig, ikke på grund af dem, der gør det onde, men på grund af dem, der ser og lader det ske", sagde Albert Einstein. Nå, jeg vil ikke lade det ske mere. Jeg ønsker ikke længere at se spædbørn, hvis behov bevidst er blevet nægtet for at få dem til at græde i lang tid. Jeg har ikke længere noget ønske om at betale producenter for at efterlade babyer i stressede situationer, for at lade babyen udtrykke et behov på en varig måde med henblik på at filme, fordi scenen ikke er komplet. Og dette for min fornøjelse, for min underholdning, det er chokerende.


Jeg opfordrer de europæiske og internationale myndigheder til at vedtage en lov om brug af spædbørn og småbørn til underholdning, til at undersøge de langsigtede psykologiske virkninger på dem og til at forbyde udnyttelse af følelsen af ​​tristhed, frygt, smerte, angst babyer eller små børn til optagelsesformål.


Og jeg ønsker en dag på HVER film at se omtalen "Ingen babyer eller småbørn blev brutaliseret eller misbrugt under denne optagelse". 


Hvad med dig?


Det er flere omkring mig overbevist om. Hvis du også er det, så underskriv underskriftsindsamlingen. Tak!


Underskriv venligst andragendet:

https://chng.it/vRzW48ZS



*GUILLERY-GIRARD Bérengère, Le mystère de l’amnésie infantile se dissipe, La Recherche hors-série n° 22 
« La Mémoire », p. 41.

Children interrupt BBC News interview, 10 marts 2017
https://www.youtube.com/watch?v=Mh4f9AYRCZY
(27 marts 2017)

Denne side ville ikke eksistere uden dine bidrag. Mange tak! Har du lyst til at bidrage med noget, så byd mig en kop kaffe eller bliv sponsor. Mange tak!



Become a Patron!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire